MUJERES ESPIRITU by Francisco Huichaqueo

Five women united by spirituality and poetry. They do not know each other but the declamatory force unites them. The Stotsil, Mapuzungun, Kechua and Spanish languages shape the field of semantics that, beyond the word, enrich the sound of the mother tongue, inviting the spiritual space of each woman and hers territory.

Cinco mujeres unidas por la espiritualidad y la poesía. No se conocen pero la fuerza declamatoria los une. Las lenguas stotsil, mapuzungun, kechua y castellano configuran el campo de la semántica que, más allá de la palabra, enriquece el sonido de la lengua materna, invitando al espacio espiritual de cada mujer y su territorio.

Original Title / Título Original Mujeres Espiritu, 2019 Director / Dirección Francisco Huichaqueo Palabra Florida / Poets Maruch Mendez: Chiapas México,Tsotsil; Enriqueta Lunez: Chamula México,Tsotsil; Roxana Miranda Rupailaf: Wallmapu, Maicolpue Chile; Isabel Lara Millapan: Wallmapu, Chiwimpüllü Chile, Mapuzungun; Marisol Díaz: La Paz Bolivia, Kechua Music / Música Patricio Chico & Bunster Sound / Sonido Gustavo Vergara A project co-financed by/ Un proyecto cofinanciado por VRID Vicerrectoría de Investigación Universidad de Concepción Territories / Territorios México (San Cristóbal de las Casas, Chiapas, Chamula, Chenalhó, Xochimilco); Bolivia (Salar de Uyuni, Oruro, La Paz, Isla del Sol); Wallmapu/ Chile Maicolpue, Chiwimpüllü, Contulmo, Millawinkul; Regiorns: Araucanía, Los Lagos, Bio Bio Country / País Chile Running time / Duración 43′

Francisco Huichaqueo Mapuche people 1977 South of Chile, is a visual artist, filmmaker and academic from the Faculty of Humanities and Visual Arts of the University of Concepción. He graduated from the University of Chile Faculty of Visual Arts, with a master’s degree in documentary film from the same university and a specialization in optics at the Cuban film school. His visual work is developed around the themes that concern his Mapuche lineage and expresses his work in video installation, documentary film and essay film formats. He also intervenes in colonial spaces where tangible and intangible heritage is kept, such as archaeological collections in museums within Chile and abroad. Longing in the near future for a return and management of the indigenous heritage in the hands of his people. Huichaqueo combines the spectral image of the cinema under the codes of the worldview to complement and accompany the objects of spiritual and ceremonial use, recording common life today. Mission: WENU PELON / Portal de Luz MAVI 2015-2021 Santiago de Chile MAS. KUIFI ÜL / Ancient Sound, Gropius Bau Museum, Berlin Biennale, Germany 2020. CHI RÜTRAN AMULNIEI ÑI NÜTRAM / Metal Continues to Speak, Pre-Columbian Museum of Santiago 2016. MALON WIÑO / The Silver Serpent, Matta Cultural Center, Buenos Aires, Argentina 2016 KALÜL TRAWÜN / Meeting of the Corps, MNBA of Santiago 2011-2012. He has exhibited at International Film Festivals such as ImagiNative in Toronto-Canada, Toulouse Latino Film Festival, Museum of the American Indian in Washington, Human Resources Gallery, Los Angeles USA among others. He has completed film and art residencies in Taiwan, France, and Colombia; and has lectured on First Nations cinema at NYU University and Bernard Columbia, USA-NYC. The most outstanding film work of him are: Mencer ñi pewma 2012. ILWEN / The earth has the smell of father 2013. Mujeres Espíritu 2020, being the last ones with a world premiere and highlighted by specialized critics.

Francisco Huichaqueo pueblo mapuche 1977 Sur de Chile. Es artista visual, cineasta y académico de la Facultad de Humanidades y Artes Visuales de la Universidad de Concepción. Titulado en la Universidad de Chile Facultad de Artes Visuales, con grado de magister en cine documental de la misma universidad y especialización en óptica en la escuela de cine de Cuba. Su obra visual se desarrolla en torno a las temáticas que atañen a su linaje Mapuche y expresa su obra en formato de video instalación, cine documental y cine ensayo. También interviene en los espacios coloniales donde se custodia el patrimonio material e inmaterial como las colecciones arqueológicas en los museos dentro de Chile y el exterior. Anhelando en un futuro cercano un retorno y manejo del patrimonio indígena en manos de su pueblo. Huichaqueo conjuga la imagen espectral del cine bajo los códigos de la cosmovisión para complementar y acompañar los objetos de uso espiritual y ceremonial registrando la vida común hoy. Misión: WENU PELON/ Portal de Luz MAVI 2015-2021 Santiago de Chile MAS. KUIFI ÜL/ Sonido Antiguo, Museo Gropius Bau, Berlín Biennale, Alemania 2020. CHI RÜTRAN AMULNIEI ÑI NÜTRAM/ El Metal Sigue Hablando, Museo Precolombino de Santiago 2016. MALON WIÑO/ La Serpiente de Plata, Centro Cultural Matta, Buenos Aires, Argentina 2016. KALÜL TRAWÜN/ Reunión del Cuerpo, MNBA de Santiago 2011-2012. Ha exhibido en Festivales Internacionales de cine como ImagiNative en Toronto-Canadá, Festival de Cine Latino de Toulouse, Museo del Indio Americano en Washington, Human Resources Gallery, Los Ángeles USA entre otros. Ha cursado residencias en cine y arte en Taiwán, Francia y Colombia; y ha dictado conferencias sobre cine de la Primeras Naciones en la Universidad de NYU y Bernard Columbia, USA-NYC. Su obra fílmica más destacadas son: Mencer ñi pewma 2012. ILWEN/ La tierra tiene olor a padre 2013. Mujeres Espíritu 2020, siendo estás últimas con estreno mundial y destacadas por la critica especializada.