ART FOR UBI #3 | assembly

Art for UBI Terraforming, courtesy of Emanuele Braga

Location / Lugar Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia Date / Fecha: September 17 19:30 Participants / Participantes Marco Baravalle, Emanuele Braga, Ilenia Caleo, tbd

Third public assembly organized by the ART for UBI (Manifesto) an initiative born within the framework of the activities of The School of Mutation by the Institute of Radical Imagination. The Pandemic of Covid19 has been correctly defined as a syndemic. The term clearly shows how pre-existing conditions of social, race, gender and environmental asymmetries, influenced the impact of Covid19, exposing to serious consequences poor and precarious workers, women and lgbtqia+ subjectivities, racialized and indigenous people and those living in areas more subjected to pollution and extractivism. In Europe (and elsewhere) thousands of billions of Euros are allocated to respond to the crisis. Unfortunately, at least from European perspective, it looks like the vast majority of these funds will go to the supply side, in the vain hope that financing private companies will have an overall positive impact on society. The result will be a further polarization of global richness, and the progressive impoverishment of millions of people. Contrary to this option, It is time to support the implementation of forms of universal, basic and unconditional income. We believe UBI is a struggle of primary importance in order to finally achieve a fair remuneration for the value freely extracted from our lives on a daily basis (for example through platform capitalism and through the still invisible care work performed mainly by women). We believe UBI will have a radical impact on social life, not only in terms of reducing poverty and precarity, but also freeing time and energies to build worlds where care, mutual aid and the commons become priorities.

Tercera asamblea pública organizada por ART for UBI (Manifesto) / El Manifesto del Arte para la Renata Básica nascido en el marco de las actividades de The School of Mutation del Institute of Radical Imagination. La pandemia de Covid19 ha sido correctamente definida como sindemia. El término muestra claramente cómo condiciones preexistentes de asimetrías sociales, raciales, de género y ambientales, influyeron en el impacto de Covid19, exponiendo a graves consecuencias a los trabajadores pobres y precarios, las mujeres y subjetividades lgbtqia +, los pueblos racializados e indígenas y los que viven en zonas más sometidas. a la contaminación y al extractivismo. En Europa (y en otros lugares) se asignan miles de miles de millones de euros para responder a la crisis. Desafortunadamente, al menos desde la perspectiva europea, parece que la gran mayoría de estos fondos se destinarán al lado de la oferta, con la vana esperanza de que la financiación de empresas privadas tenga un impacto general positivo en la sociedad. El resultado será una mayor polarización de la riqueza mundial y el empobrecimiento progresivo de millones de personas. Contrario a esta opción, es el momento de apoyar la implementación de formas de ingresos universales, básicos e incondicionales. Creemos que la RBU es una lucha de primordial importancia para finalmente lograr una remuneración justa por el valor extraído libremente de nuestras vidas a diario (por ejemplo, a través del capitalismo de plataforma y a través del trabajo de cuidado aún invisible realizado principalmente por mujeres). Creemos que la RBU tendrá un impacto radical en la vida social, no solo en términos de reducción de la pobreza y la precariedad, sino también de liberar tiempo y energías para construir mundos donde el cuidado, la ayuda mutua y los bienes comunes se conviertan en prioridades.

PARTICIPANTES

Marco Baravalle is a member of S.a.L.E. Docks, a collective and an independent space for visual arts, activism, and experimental theater located in what had been an abandoned salt-storage facility in Dorsoduro, Venice. Founded in 2007, its programming includes activist-group meetings, formal exhibitions, screenings, and actions. In addition to managing the diverse programming at S.a.L.E. Docks, Baravalle is currently a research fellow at INCOMMON (IUAV University of Venice). His fields of research include the relationship between art, theatre and activism, creative labor, gentrification, and the positioning of art within neoliberal economics.

Marco Baravalle es miembro de S.a.L.E. Docks, un espacio colectivo e independiente para las artes visuales, el activismo y el teatro experimental ubicado en lo que había sido una instalación de almacenamiento de sal abandonada en Dorsoduro, Venecia. Fundada en 2007, su programación incluye reuniones de grupos de activistas, exposiciones formales, proyecciones y acciones. Además de gestionar la diversa programación en S.a.L.E. Docks, Baravalle es actualmente becario de investigación en INCOMMON (Universidad IUAV de Venecia). Sus campos de investigación incluyen la relación entre arte, teatro y activismo, trabajo creativo, gentrificación y el posicionamiento del arte dentro de la economía neoliberal.

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Emanuele Braga co-founder of Macao center, an artist, researcher and activist. In addition to his work at Macao, he co-founded the dance and theatre company Balletto Civile (2003), the contemporary art project Rhaze (2011), as well as Landscape Choreography (2012), an art platform questioning the role of the body under capitalism. His research focuses on models of cultural production, processes of social transformation, political economy, labor rights and the institution of the commons.

Emanuele Braga cofundador del centro de Macao, artista, investigador y activista. Además de su trabajo en Macao, cofundó la compañía de danza y teatro Balletto Civile (2003), el proyecto de arte contemporáneo Rhaze (2011), así como Landscape Choreography (2012), una plataforma de arte que cuestiona el papel del cuerpo. bajo el capitalismo. Su investigación se centra en modelos de producción cultural, procesos de transformación social, economía política, derechos laborales y la institución de los bienes comunes.

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Ilenia Caleo is performer and researcher in queer studies and feminist epistemologies at the IUAV University of Venice. She is among the co-founders of Campo Innocente, a network founded after the pandemic outbreak to defend art workers rights and to promote UBI.

Ilenia Caleo es intérprete e investigadora en estudios queer y epistemologías feministas en la Universidad IUAV de Venecia. Es una de las cofundadoras de Campo Innocente, una red fundada después del brote pandémico para defender los derechos de los trabajadores del arte y promover la RBU.

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Erik Bordeleau is researcher at the SenseLab (Concordia University, Montreal), fugitive finance planner at the Economic Space Agency (ECSA) and affiliated researcher at the Center for Arts, Business & Culture of the Stockholm School of Economics. His work articulates at the intersection of political philosophy, media and financial theory, contemporary art and cinema studies, with a marked interest for the speculative turn and the renewal of the question of the possible in contemporary thinking. He has recently taught a series of seminars in critical cryptoeconomics at the School of Disobedience at Volksbühne (Berlin) and his currently working on the creation of an MA program in Cryptoeconomics at the Global Center for Advanced Studies (GCAS). With Saloranta & De Vylder, he is developing The Sphere, a p2p community platform for self-organization in the performing arts, which is also part of ABC’s research projects. He is based in Berlin.

Erik Bordeleau es investigador en el SenseLab (Universidad de Concordia, Montreal), planificador financiero fugitivo en la Agencia del Espacio Económico (ECSA) e investigador afiliado en el Centro de Artes, Negocios y Cultura de la Escuela de Economía de Estocolmo. Su obra se articula en la intersección de la filosofía política, la teoría mediática y financiera, el arte contemporáneo y los estudios cinematográficos, con un marcado interés por el giro especulativo y la renovación de la cuestión de lo posible en el pensamiento contemporáneo. Recientemente ha impartido una serie de seminarios sobre criptoeconomía crítica en la Escuela de Desobediencia de Volksbühne (Berlín) y actualmente trabaja en la creación de un programa de maestría en Criptoeconomía en el Centro Global de Estudios Avanzados (GCAS). Con Saloranta & De Vylder, está desarrollando The Sphere, una plataforma comunitaria p2p para la autoorganización en las artes escénicas, que también forma parte de los proyectos de investigación de ABC. Tiene su sede en Berlín.